Luc Tuymans | Allo! 2012

Luc Tuymans

Allo! - 2012 [cat. 64]

Jaar:2012
Techniek:Zeefdruk
Afmetingen56.00 x 70.00 cm
Oplage:50 + X + 10 AP + 2 AA
Uitgever:Graphic Matter - Antwerpen
Drukker:Roger Vandaele at Tubbax, Antwerpen
Papier:BFK Rives 250 g/m2
Handtekening:Gesigneerd en genummerd in potlood rechtsonder
Beschikbaar:Te koop

10 sets werden Romeins genummerd en waren voorbehouden voor verkoop door kunstmagazine (H)ART.

Ik heb interesse in dit werk

Allo!

In 2012 maakte Luc Tuymans een schilderij met de titel Allo!, het eerste van de gelijknamige reeks die in totaal zes werken telt. Het doek was geïnspireerd op de film The Moon and Sixpence van Albert Lewin uit 1942, met in de hoofdrol de bekende acteurs George Sanders en Herbert Marshall. De film was dan weer gebaseerd op een roman uit 1919 van William Somerset Maugham. Het boek - op zijn beurt geïnspireerd op het leven van Paul Gauguin - vertelt het verhaal van een Engelse bankier, Charles Strickland, die zijn gezin, zijn baan en zijn bezittingen opgeeft en naar Parijs en later naar Tahiti vertrekt om zijn leven te wijden aan de schilderkunst en het streven naar ultieme schoonheid. Tijdens zijn zoektocht veroorzaakt hij veel menselijk leed en uiteindelijk verliest hij er zelf zijn leven door. Na zijn dood wordt in de hut waar hij woonde en werkte overeenkomstig zijn laatste wens zijn 'meesterwerk' vernietigd, dat hij voltooide net voordat hij blind werd ten gevolge van lepra. Bij het uitbrengen, kreeg de film overwegend slechte kritieken en hij is nooit erg succesvol geweest, al geniet hij sinds de restauratie, hervertoningen in de bioscoop en op tv en heruitbrenging op dvd een bescheiden cultstatus.

De reeks Allo! kwam voort uit Tuymans' fascinatie met de laatste paar minuten van de gerestaureerde versie van de film, wanneer de zwart-witfilm plotseling uitbarst in kleur. Deze overgang gebeurt precies op het moment dat Stricklands vriend, een arts die naar Tahiti is gekomen om de schilder te bezoeken - hij komt helaas te laat - de hut binnengaat en verbijsterd blijft staan kijken naar gigantische, felgekleurde, Gauguinachtige schilderijen van het paradijs dat Strickland zocht maar nooit vond. Meteen verdwijnt het beeld ook weer, want precies op dat moment steekt Stricklands weduwe de hut in brand en gaat alles in vlammen op.

Tuymans maakte digitale screenshots van de scène waarin de dokter de hut binnenkomt en Stricklands schilderijen ziet. Links op de eerste zeefdruk zien we nog net de fotograferende Tuymans weerspiegeld in het scherm. Wat we hier hebben is een proces van afspiegeling, weerkaatsing en reproductie: een zeefdruk gebaseerd op een schilderij, gebaseerd op een foto van een beeldscherm, waarop een film te zien is gebaseerd op een boek gebaseerd op het leven van een schilder. We zien tevens een beeld van een kunstenaar die een foto maakt van een man die op zoek is naar een kunstenaar, die in feite op zoek was naar zichzelf. Dit visuele spel met kunst, illusie en werkelijkheid is al sinds jaar en dag een hoofdthema in Tuymans' werk.

Samen met meester-drukker Roger Vandaele herwerkte Tuymans de reeks van zes schilderijen in drie veelkleurige zeefdrukken in negen kleuren. Volgens Tuymans heeft het gebruik van de vrolijke tinten rood, geel en blauw niets te maken met het onderwerp maar met de titel van de serie (Allo!). Die verwijst namelijk naar een zekere papegaai in een tapasbar in de rosse buurt vlak bij Tuymans' Antwerpse atelier, die elke binnenkomende bezoeker begroet met een krassend 'Allo!'. Onder deze mystificerende en enigszins provocerende uitspraak gaan interessante allusies schuil. Papegaaien zijn meesters in het nabootsen van klanken en menselijke geluiden, en het nabootsen en opnieuw vormgeven van de werkelijkheid staat ook centraal in de wereld van de kunstenaar - zowel bij Tuymans zelf als bij Strickland en Gauguin. Bovendien hebben de vocale imitaties van een papegaai iets spottend, wat Tuymans goed bevalt. In een interview heeft hij het over 'de ultieme bespotting van het modernisme', de stroming die vanaf het einde van de negentiende eeuw gericht was op het zoeken naar het nieuwe, het pure, het onbedorvene en het exotische.

 

Video

Luc Tuymans

De kunstenaar Luc Tuymans zelf behoeft niet echt een inleiding. Ondertussen is zijn status als één van de meest invloedrijke figuren in de kunstwereld wel algemeen bekend. Hij is een internationaal opererend kunstenaar en curator.


Heeft u dit kunstwerk in uw collectie en wenst u het te verkopen? Laat het ons weten en we kijken of we het voor u in consignatie kunnen aanbieden.