Jozef Albers   °1888 1976   (DE)

Albers werd geboren in Westfalen, en studeerde kunst in Berlijn, Essen en München, alvorens hij in 1920 aan het later beroemd geworden Bauhausinstituut in Weimar ging studeren. Hij werd daar hoogleraar in 1925, het jaar dat het Bauhaus naar Dessau werd verplaatst.
 
Met de sluiting van het Bauhaus onder druk van de nazi's in 1933, emigreerde Albers naar de Verenigde Staten en ging naar de faculteit van het Black Mountain College in North Carolina, waar hij tot 1949 het schilderprogramma organiseerde. Bij Black Mountain waren zijn studenten onder meer: Willem de Kooning, Robert Rauschenberg en Robert Motherwell. In 1950 verliet Albers Black Mountain om de afdeling Ontwerp te leiden bij Yale University in New Haven, Connecticut, tot hij zich in 1958 terugtrok uit het onderwijs. In 1963 publiceerde hij Interaction of Color over zijn theorie dat kleuren door een interne en bedrieglijke logica worden geregeerd. Hij bleef in New Haven wonen met zijn vrouw, de textielkunstenares Anni Albers, en bleef schilderen en schrijven tot zijn dood op 25 maart 1976.
 
Vanaf 1949 maakte Albers zijn zogenaamde 'structurele constellaties'. Dit zijn een reeks architectonisch met elkaar verbonden tekeningen die optisch omgekeerd kunnen worden geïnterpreteerd (volgens het principe van de kubus van Necker). Voor Albers was de zelfstandigheid van kleur steeds een belangrijk thema in zijn werken. Hij noemde kleur 'het meest relatieve middel van de kunst'. Een van zijn belangrijkste werken is Hommage to the Square uit 1963 (Keulen, Museum Ludwig), dat verschenen is in de vorm van olieverfschilderingen, in offset en in serigrafie.
 
Deze serie bestaat uit meer dan 1000 werken die werden gemaakt tussen 1949 en 1976. Ieder schilderij bestaat uit drie of vier vierkanten die steeds kleiner worden en in elkaar geplaatst. Omdat er geen lijnen tussen de vierkanten worden geplaatst ontstaat een kleurenschakering, waarbij de ene kleur de perceptie van de naastgelegen kleur beïnvloed. Dit optische effect fascineerde Josef Albers mateloos. Hij schreef hierover: "Ieder werk heeft een ander palet, en is, daarom, van een ander klimaat. De keuze voor de kleuren en de volgorde is gericht op een interactie, ze beïnvloeden en veranderen elkaar."