FISH-AIR

09-05-2023

Vanaf 18 mei 2023 serveert Art Partout werk van de Nederlandse Business Art pionier Servaas Schoone en wordt Art Partout tijdelijk een filiaal van Int. Fish-handel Servaas en Zn.

De kern van de kunstenaarspraktijk van Servaas was het produceren en verkopen van blikken vislucht. Servaas is reeds geruime tijd overleden maar zijn zoon Wessel die altijd al betrokken was bij 'Int. Fish-handel Servaas & Zn.' en ook letterlijk staat voor de 'Zn.' in de naam van het bedrijf, zet deze activiteit succesvol verder.

In de jaren 50 creëerde Marcel Duchamp een serie "Air de Paris" readymades, waarin hij kleine glazen ballonnen vulde met lucht uit Parijs. Deze ballonnen werden vervolgens gesigneerd en genummerd als een kunstwerk. Duchamp zag lucht als een niet-materieel element en verlegde hiermee de grenzen van de kunst.
In 1957 creëerde Yves Klein op zijn beurt een reeks schilderijen die hij "luchtschilderijen" noemde. Hij maakte deze werken door blauwe verf op een doek te spuiten terwijl hij het vasthield tegen de luchtstroom van een industrieel luchtventilatiesysteem. De stroom van lucht blies de verf in verschillende patronen en creëerde zo een unieke textuur en vorm.

Manfred Kielnhofer verkocht lucht in blikken met het label "Luft aus Österreich" en vertelde erbij dat de lucht afkomstig is van verschillende Oostenrijkse regio's en dat elk blik lucht uniek is. In buurland Hongarije verkoccht Jozsef Vass lucht in kleine plastic zakjes met de tekst "Het leven is lucht" erop. Ze stonden voor het vergankelijke karakter van het leven.

De Franse Fluxus kunstenaar Ben Vautier verkocht lucht in een fles met het label "Lucht van Nice". Hij verkocht ook "onverkoopbare lucht" in een fles met het label "Lucht van Parijs". Zijn werk was een kritiek op de commercialisering van kunst. In 1961 verkocht zijn vriend Piero Manzoni zijn blikken met 'Merda d'artista'. Hij beweerde dat de 90 tinnen blikken elk gevuld waren met 30g van zijn eigen faeces. Niemand die het ooit heeft proberen te achterhalen, maar het is wel een duidelijk statement.

Andy Warhol maakte van het conservenblik een icoon van zijn tijd door het in veelvoud te reproduceren. In 1962 stelde hij voor het eerst een reeks van 32 kleine schilderijen van Campbell's soepblikken in verschillende smaken tentoon in een galerie in Los Angeles. De rest is geschiedenis.

Hoewel kunst in blik misschien een ongebruikelijke vorm van kunstverkoop lijkt, past het in de bredere tendens van het op de markt brengen van kunst als commercieel product en het verpakken van kunst als een consumptieartikel.

Servaas gaat daarbij inderdaad 'the extra mile' door niet alleen vislucht in te blikken en als kunst te verkopen, maar ook de hele bedrijfsvoering errond consequent uit te werken. In zijn geval spreken we daarom van 'Business Art'.

Zo wordt Art Partout van 18 mei tot 25 juni 2023 een volwaardig verkooppunt van Int. Fish-handel Servaas en Zn. 

Laatste weekend van vrijdag 23 tot zondag 25 juni 2023. Finissage in aanwezigheid van Wessel Schoone.

Telkens open van 13 tot 18u.

← Terug naar overzicht