Les Deux Garçons   °1965   (NL)

 

Het kunstenaarsduo 'Les Deux Garçons' bestaat uit de heren Roel Moonen en Michel Vanderheijden van Tinteren. Beide studeerden aan de Academie Voor Beeldende Kunsten Maastricht plastische vormgeving of om het met een klassieke term te benoemen: Beeldhouwkunst. Sinds 2000 vormen zij een creatieve eenheid die een sterke identiteit neerzet binnen de beeldende Kunst in Nederland en ver daarbuiten. Conservatoren van Museum 'Beelden Aan Zee' waar LDG recent een solo-expositie mochten neerzetten, noemen de Kunstenaars in een bij Avro/Tros uitgezonden televisiedocumentaire 'de moderne animaliers van onze tijd'.

Door de taxidermie als metier in ere te houden, plaatsen ze zich in een duidelijke niche binnen de beeldende kunst. Eerder waren zij in groepsexposities te zien met onder anderen: Jan Fabre, Koen Van Mechelen, Wim Delvoye, Thomas Grunfeld en Damien Hirst. De dieren door Les Deux Garçons gebruikt in hun werk, kenden steeds een natuurlijk overlijden, denk aan: gestorven van ouderdom, vroeg-geboorte of ziekte. Ze komen uit dierentuinen, instituten voor diergeneeskunde , particulieren via dierenartsen enz. De sculpturen die LDG hier uit vervaardigt, zijn uit liefde voor het dier ontstaan. Als zij het niet zouden recupereren zou dit bijzonder waardevol materiaal worden vernietigd, lees gecremeerd.

De heren zijn in hun jeugd met veel dieren in hun omgeving opgegroeid waardoor een intense waardering ontstond. Het werk dat voortkomt uit deze taxidermie praktijk is soms zo hard als staal en soms zo teer als een vlindervleugel. Maatschappelijke thema's schuwen de heren niet en er schuilt steeds een duidelijke boodschap achter de werken. Een bezoek aan Rome levert een Piëta van twee chimpansees op, waarmee de Heren het Katholieke geloof en de theorie van Darwin op een Les Deux Garçons wijze mixen tot een nieuwe religie waar geen waar- of onwaarheden bestaan. Een ijsbeer op een koelkast met een protestschild "Moi” komt in opstand tegen 'global warming'. Ook een gekruisigde ijsbeer of gekruisigde jonge chimpansee vertellen dat we zuiniger moeten omgaan met de aarde en respect moeten hebben voor de leefruimte van de dieren.

Ook in de expositie l’ heure de la vérité, georganiseerd op initiatief van Annick Boghemans (www.artaddict.eu), is de problematiek van de opwarming van de aarde de rode draad binnen de tentoonstelling. De dieren worden geplaatst in een houding als in een soort roes in afwachting van het herstel van de aarde zodat de dieren na het ontwaken hun vertrouwde leefpatroon kunnen verderzetten. De gekruisigde aap neemt alle zonden van de mens op zijn schouders en doet daarmee boete voor onze vervuiling van de aarde. Deze beesten dragen een zichtbare verstilling uit. Een expressie die nieuw is in het werk van Les Deux Garçons naast veel opsmuk uit eerdere periodes. Het dier speelt nu de zichtbare hoofdrol en niet het materiaal. De toegevoegde elementen in natuurlijke materialen zijn oude sokkels, ivoren ballen, glas, lederen riempjes, enz. Zoals we ze kennen uit ouder werk.

De op het eerste gezicht vrolijk ogende dieren van Les Deux Garçons hebben altijd een serieuze boodschap. De kunstenaars willen de aandacht vestigen op het probleem van de klimaatsverandering en het publiek aansporen tot een groter respect voor onze aarde waarop we allemaal leven en ook onze kinderen nog een mooie toekomst moeten kunnen tegemoet zien.

Les Rêveurs gelés (nl:de bevroren dromers) is een belangrijk werk binnen de expositie. Een werk bestaande uit twee Siberische tijgers (taxidermie, leer, touw, hout, 90 x 150 x 40 cm). Ooit kwamen tijgers voor in grote delen van Azie, nu leven zij enkel nog op 7% van hun oorspronkelijke leefgebied. Door heftige klimaatsveranderingen en stroperij, worden ze gedwongen om zich aan te passen aan hun nieuwe leefomstandigheden en als hen dat niet lukt, komen ze in de meest precaire situaties terecht. De Tijgers van Les Deux Garçons hangen uitgeput in hun strop. Zij wachten in een dromerige toestand af, wat er met hun nog ongeboren toekomst gaat gebeuren. Ook de titel Les Rêveurs Gelés wijst hierop.

Voorts staan de Siamezen van Les Deux Garçons voor ambiguïteit van keuzes, keuzes voor jou gemaakt waar je geen invloed op hebt: waar ben je geboren, welke moedertaal spreek je of in welke sociale omgeving kom je terecht. Versus de keuzes die je later zelf maakt: waar je gaat wonen, met wie, of je trouwt, kinderen krijgt, wat je eet, hoe je met het milieu omgaat, enz. Het Kunstenaarsduo lijkt ons aan te willen sporen om nu de juiste keuzes te maken en om beter om te gaan met de aarde en het ecosysteem te sparen.

Bekijk de expo: 'Lheure de la vérité' op Artsy


 

 

Les Deux Garçons

Le moment donné - 2018

Meer info

Les Deux Garçons

Les rêveurs gelés - 2016

Meer info

Les Deux Garçons

L'embarras du choix No 2 - 2016

Meer info

Les Deux Garçons

Le protégé modeste - 2017

Meer info

Les Deux Garçons

L'embarras du choix No 1 - 2016

Meer info

Les Deux Garçons

Mieux vaut tard que jamais - 2018

Meer info

Les Deux Garçons

Où allons-nous? - 2018

Meer info

Les Deux Garçons

D'où venons-nous ? - 2018

Meer info

Les Deux Garçons

Le petit accident 1 - 2018

Meer info

Les Deux Garçons

Le petit accident 2 - 2018

Meer info

Les Deux Garçons

L'autre tentation - 2018

Meer info