Sleeping Boy
Hans Op de Beeck was in 2013 co-curator van de tentoonstelling 'Mijn kleine paradijs' in het Middelheimmuseum. Zijn eigen bijdrage was een installatie op schaal, met de titel "Writer's Island". De grijze kleur en vreemde schaal van het werk verleenden het iets fictiefs en ook afstandelijks, terwijl de schrijvershut aan het water de toeschouwer ook verleidde en meevoerde naar andere oorden of tijden. En hoewel we Hans Op de Beeck vooral kennen voor zijn ruimtelijke installaties en videowerk, is aquarel ook een techniek waarmee hij zich regelmatig uitdrukt.
In 2014 ontwierp Hans Op de Beeck de print "Sleeping boy". De oorspronkelijke aquarel van een slapende baby werd op een gelimiteerde en gesigneerde editie van 80 stuks (+ 20 E.A.) op speciaal "Archival Hahnemülhe paper" geprint. Het beeld van het slapende kind is tegelijk herkenbaar én ontoegankelijk of raadselachtig.
Hans Op de Beeck's visie op dit werk:
'Sleeping boy' is een printeditie op papier, die ik realiseerde aan de hand van een zwart-wit aquarel die ik maakte op een groter formaat, en daarna verder bewerkte.
Het werk toont het hoofd van een slapend kind in een zwarte, duistere omgeving. In onze slaap zijn we in een ander universum, een parallelwereld, een plaats waar verhoudingen en ontwikkelingen niet de logica kennen uit ons bewuste leven overdag. Het traag en gestaag ademende lichaampje van het slapend kind is er weliswaar fysiek, maar het kind zelf, als wezen, vertoeft mentaal elders, buiten het lichaam als het ware.
Als vader van vier kleine kinderen, vind ik een slapend kind ontroerend aandoenlijk. Ik heb getracht in dit werk het duistere en raadselachtige van de nacht, en de diepe rust en grote kwetsbaarheid van het slapende kind weer te geven.