Jaar: | 2022 |
Techniek: | Beeldhouwwerk |
Afmetingen | 30.00 x 30.00 x 40.00 cm |
Oplage: | 6 |
Beschikbaar: | Te koop |
‘Als een losgeslagen baken, zo verlegt het oeuvre van Idris Sevenans de horizon van het kunstenveld. (…) Onder de impetus van Reaganomics en de daadkracht van het Thatcherisme zijn musea vanaf de jaren tachtig gaandeweg overgenomen door competente managers, die deze oubollige, in pseudo-research verzonken instituten hebben losgeweekt van een gealiëneerde elite en terug geschonken aan het volk, met begrijpelijke tentoonstellingen, verhelderende zaalteksten en vlotte audioguides. Deze bevrijding heeft onverhoopt geleid tot gezellige, schemerige musea, optimaal functionerende administratieve ondersteuning, marketingbewuste communicatie, inclusieve publiekswerking en, bovenal, tot het focussen op hoognodige en drastische digitaliseringen en archiveringsinitiatieven. Vandaag houdt de financiering van de archieven onze musea drijvende. Maar wie zal de archieven drijvende houden? Deze vraag prikkelde Sevenans en leidde tot een nieuwe conceptuele, ruimte-omspannende installatie (…), als een reddingsboei, een vuurtoren (…), non-binaire, feminien-erectiele fluïditeit (…), duizelingwekkend.’ (Uit: Carla Van Campenhout, ‘Urgenties van gisteren, mogelijkheden voor morgen?’)
Idris Sevenans (Antwerpen, 1991) maakt sculpturen, films, tentoonstellingen, ongewenste reclame en boeken (onder meer 'Stoppen met Lezen' en ‘De Computer’, over Marcel van Maele)