Blad 1 (50 x 569 cm): 3 litho's, Blad 2 (50 x 590 cm): 2 litho's, Blad 3 (50 x 506 cm): 2 litho's, Blad 4 (50 x 380 cm): 1 litho, Blad 5 (50 x 210 cm): 1 litho, Blad 6 (50 x 195 cm): 1 litho, Blad 7 (50 x 200 cm): 1 litho
In 1995 werd Luc Tuymans uitgenodigd om een tentoonstelling in te richten in het Centre genevois de gravure contemporaine in Genève, Zwitserland. Dit centrum (in 2002 omgedoopt tot Centre d'édition contemporaine) heeft sinds zijn oprichting in 1989 onderdak geboden aan tal van tentoonstellingen en gastkunstenaars en brengt jaarlijks originele grafiek uit van zowel beginnende als gevestigde kunstenaars, onder wie Heimo Zobernig, Giuseppe Penone en Luc Tuymans. Het werk Le Verdict dat Tuymans bij het Centre uitgaf, verschilt sterk van zijn vroegere grafische productie: het is geen traditionele reeks prenten in de vorm van afzonderlijke werken op papier maar een geheel van elf litho's die als één enkele locatiespecifieke installatie vervaardigd zijn.
Omdat de directeur van het Centre, Véronique Bacchetta, hem had gevraagd iets 'heel specifieks' te maken, creëerde Tuymans een gedrukt werk op maat van de plek waar het zou worden tentoongesteld. De verborgen geschiedenis van de villa fascineerde hem: de zangeres, actrice en politieke activiste Josephine Baker, die zelf geen kinderen kon krijgen ten gevolge van een miskraam en maar liefst twaalf kinderen had geadopteerd, zou naar verluidt het pand ooit hebben aangekocht om er een weeshuis te beginnen. Verder onderzoek wees echter uit dat in de villa een oecumenisch centrum gevestigd was geweest, waar lezingen en symposia over missiewerk werden gehouden. Geïnspireerd door zowel de mythe als de werkelijkheid maakte Tuymans een installatie waarin hij historische foto's vermengde met beelden uit zijn eigen recente werk, zoals A Flemish Intelfectual en The Flag. Deze schilderijen behoren beide tot de serie Heimat, waarin expliciet het opkomende nationalisme in Vlaanderen wordt gehekeld. Door deze beelden te combineren met verwijzingen naar de oecumenische geschiedenis van de villa gaf de kunstenaar de hoofdthema's van Heimat een grotere draagwijdte: religieuze en intellectuele machtsstructuren, propaganda en het gebruik en misbruik van beelden.
De elf litho's voor Le Verdict werden gedrukt op behangpapier, dat speciaal voor de tentoonstellingsruimte was gemaakt en er precies in paste. Met subtiele ironie werd zo het onderscheid tussen 'werken op papier' en behangpapier opgeheven, of in Tuymans' eigen woorden: "... om de multiple op de juiste manier te gebruiken, moest hij resoluut worden vernietigd door hem aan de muur te plakken".