4 zeefdrukken, gemonteerd op grijs karton.
Luc Tuymans' grafische oeuvre begint in 1990 met een serie van vier zeefdrukken, uitgegeven door de Vereniging voor het Museum van Hedendaagse Kunst in Gent (sinds 1999 het S.M.A.K. / Stedelijk Museum voor Actuele Kunst).
Deze reeks, getiteld Recherches, markeert tevens het begin van Tuymans' langdurige samenwerking met de Antwerpse meester-drukker Roger Vandaele. (Eerdere experimenten omvatten een kunstenaarsboek bestaande uit een reeks in elkaar geniete en genummerde fotokopieën [cat. 1] , en een inkjetprint [cat. 2].)
De titel Recherches - het Franse woord voor 'onderzoek' - verwijst naar de gestructureerde zoektocht die ten grondslag ligt aan dit project. Tuymans maakte deze zeefdrukken op basis van een reeks aquarellen en potloodtekeningen naar aanleiding van een reis langs voormalige concentratiekampen in Duitsland en Polen in 1986. De thema's die hij tijdens deze reis opdeed, zouden in de jaren 1980 en 1990 voortdurend terugkeren in zijn werk, onder andere in een viertal schilderijen en in een reeks van vier aquarellen met Recherches (1989) als overkoepelende titel. Deze titel vestigt enerzijds de aandacht op Tuymans' vormelijke, onderzoekende benadering van de (schilder)kunst en de schildertechnische vaardigheid waar hij zo bekend om staat, en anderzijds op zijn aanhoudende belangstelling voor de geschiedenis van Duitsland en de Jodenvervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog.
In deze werken is Tuymans erin geslaagd met een sober spel van lijnen, contouren en tinten beklijvende beelden te creëren. Recherches no. I is op het eerste gezicht een afbeelding van een doodeenvoudig onderwerp: een schemerlamp op een glazen tafel.
Hoewel uit de titel onmogelijk valt af te leiden waarover het hier gaat, is onderhuids de dreiging en de gruwel van wat er feitelijk is afgebeeld voelbaar: de bewuste lampenkap werd namelijk in het concentratiekamp van Buchenwald (in de buurt van Weimar) vervaardigd uit mensenhuid. Tuymans' werkwijze die op voortdurend (zelf-) onderzoek is gebaseerd, blijkt ook uit de manier waarop hij beelden en motieven uit vroeger werk herneemt en verwerkt. Zo hebben in dit geval de drukker en de schilder - Vandaele en Tuymans - ernaar gestreefd om de aquarellen uit 1989 (nu in de collectie van het Kunstmuseum Bern) zo waarheidsgetrouw mogelijk in druk weer te geven: het sobere coloriet, de halftransparante inkten, de textuur van het op karton geplakte gevlekte en gekreukte (ruitjes)papier. Door de onderwerpskeuze, het kleine formaat, de keuze van het materiaal en de presentatie van deze op grote vellen grijs karton geplakte prenten speelt de kunstenaar een subtiel spel met begrippen als groot en klein, ernst en luchtigheid, afstoten en aantrekken. De beelden zijn zo klein dat de toeschouwer heel dichtbij moet komen om ze goed te kunnen zien, op zoek naar details die al dan niet zijn afgebeeld. Maar wie aandaçhtig kijkt, ondergaat de grote inhoudelijk en vormelijke zeggingskracht van Recherches.
Tuymans' aandacht voor de verhouding tussen beeld en drager gaat zeker terug op zijn oude belangstelling voor fotografie en film; in al zijn grafische werk besteedt hij immers grote zorg aan kadrering en positionering.