Jaar: | 1992 |
Techniek: | Zeefdruk |
Afmetingen | 105.00 x 75.00 cm (40.00 x 56.00 cm) |
Oplage: | 30 + 6 AP |
Uitgever: | Kunsthalle Bern - Bern |
Drukker: | Roger Vandaele, Antwerpen |
Papier: | BFK Rives 270 g/m2 |
Handtekening: | Gesigneerd en genummerd in potlood 'Luc Tuymans |
Beschikbaar: | Op aanvraag |
Zeefdruk in 2 kleuren op BFK Rives 270 g/m2 papier
In 1992 beleefde Luc Tuymans een doorbraak in zijn carrière. Hij kreeg zijn eerste grote internationale solotentoonstelling in de Kunsthalle Bern en nam later dat jaar deel aan de door de Belgische tentoonstellingsmaker Jan Hoet samengestelde documenta IX in Kassel: twee presentaties met Tuymans' belangrijkste reeksen schilderijen tot dan toe.
Lamproom, een sleutelstuk op de tentoonstelling in Bern, werd door de kunstenaar en het museum gekozen voor de uitgave van een grafisch werk ter gelegenheid van de expositie. Het schilderij, bedrieglijk eenvoudig van compositie en sober, bijna monochroom van kleur, stelt een ongedefinieerde ruimte voor waarvan slechts een muur, een deur en drie hanglampen te zien zijn. Ondanks de suggestie van ruimte en openheid heeft deze uitsnede iets beklemmends.
De op het schilderij gebaseerde zeefdruk is van de hand van meester-drukker Roger Vandaele, die eerder dat jaar meewerkte aan een kunstenaarsboek met als titel Zayin, een verzameling van dertien teksten van de Antwerpse dichter en criticus Wilfried Adams (1947-2008). Bij elk gedicht maakte Tuymans een zeefdruk, gebaseerd op krantenknipsels, collages en tekeningen. De drie werken met de titel Lamproom - het schilderij dat in Bern werd tentoongesteld, de zeefdruk en één van de illustraties in het kunstenaarsboek- hebben dezelfde compositie en gaan alle terug op krantenknipsels.
Door het liggend beeld boven aan een veel groter blad van verticaal formaat te plaatsen, laten Tuymans en Van Daele de toeschouwer als het ware door een deur een kamer in kijken, een mise-en-page die de suggestie wekt van een ouderwetse deur met een glazen ruit bovenin. Deze tweekleurenzeefdruk met zijn diffuse, bijna tekenachtige lijnvoering heeft een sobere toonzetting die goed aansluit bij die van het gelijknamige monochrome schilderij.
Zodra Tuymans een werk voltooid heeft en het aan zijn intellectuele en visuele repertoire is toegevoegd, wordt het voor hem een beeld als elk ander en kan het vrijelijk benut worden om te gebruiken, te herwerken en naar te verwijzen. Dit geldt ook voor zijn grafische oeuvre, dat in een voortdurende wisselwerking met zijn schilderijen en tekeningen staat.
De kunstenaar Luc Tuymans zelf behoeft niet echt een inleiding. Ondertussen is zijn status als één van de meest invloedrijke figuren in de kunstwereld wel algemeen bekend. Hij is een internationaal opererend kunstenaar en curator.
Heeft u dit kunstwerk in uw collectie en wenst u het te verkopen? Laat het ons weten en we kijken of we het voor u in consignatie kunnen aanbieden.